home :: forum :: gallery :: downloads :: profielen :: links

Go Back   Psychedelic.be Forum > ACTUALITEIT

ACTUALITEIT Hier niet te veel off topic gaan aub, daar is een andere sectie voor.

Reply

Bookmark and Share Thread Tools Display Modes
Old 08-05-2012, 17:28   #21
Debris
Can you dig it?

Debris's Avatar

Debris is an unknown quantity at this point
Re: Vernielers aardappelveld voor de rechter

Bendevorming is pas vanaf 18 mensen die samenkomen, er staan maar 11 terecht. Op de video's zijn meer mensen te zien, wat is daarmee gebeurt?

En dat ze maar hard aangepakt worden, stelletje criminelen. Ik weet niet waar ik een grotere hekel aan heb, aan stront aan mijn schoen of vandalen?

Quote:
Originally Posted by ॐ Jefferson ॐ View Post
ik was erbij
Moet je trots op zijn...
Old 08-05-2012, 18:22   #22
Eudaimonia
Flostie

Eudaimonia's Avatar

Eudaimonia is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by gekke bes View Post
wetenschappelijk onderzoek gaan verpesten. ge moest u schamen.

en kom niet af met blabla de natuur. ik heb het indertijd zeer lang met een doctorerend student biologie over gehad. er was niets mis met dat onderzoek. Het enige verwerpelijke van de zaak is dat de patenten worden doorverkocht aan grote bedrijven die er dan schandalig winst op maken.
jaja ocharme die onschuldige wetenschappertjes...All hail science.... niets mis met het onderzoek?

Het punt is dat het positivistische beeld dat wetenschap van zichzelf ophangt geen steek houdt, wetenschap is intitutioneel, maatschappelijk, cultureel, economisch en commercieel verknoopt. Dus ge kunt dat onderzoek niet los zien van wat "de grote bedrijven" er mee doen. Dat is de blindheid van de wetenschap, zo geobsessioneerd met objectiviteit dat ze hun eigen vooronderstellingen, effecten, subjectiviteit niet willen herkennen.
Ge moet genen "blabla natuur" vertoog afsteken om af te keuren hoe er op dat protest is gereageerd. De frankfurter school zei het al 50 jaar geleden: "positivistische wetenschap maakt een paringsdans met het kapitalisme" GGO onderzoek kunt ge niet los zien van hoe en door wie GGO's worden ingezet.

Der is dus veel meer aan de gang in mijn mening dan naïve hippies die "moeder" natuur ofzo willen verdediggen...
  Reply With Quote
The Following 7 Users Say Thank You to Eudaimonia For This Useful Post:
ॐ Jefferson ॐ (08-05-2012), HappyHorse (08-05-2012), prichox (08-05-2012), Punky (08-05-2012), Thomas Flowerchild (08-05-2012), xof (09-05-2012), Zelena Muza (08-05-2012)
Old 08-05-2012, 18:35   #23
Thomas Flowerchild
Peace - Love - Respect

Thomas Flowerchild's Avatar

Thomas Flowerchild is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by ॐ Jefferson ॐ View Post
Daar moet ik u volledig gelijk geven, zelf zou ik misschien ook voor een andere manier van protest gekozen hebben moest ik de actie gepland hebben. Dat ik er toch bij was kwam vooral doordat de gevolgen van de actie (het onderwerp in de aandacht brengen, en burgerlijke ongehoorzaamheid door 'een misdrijf plegen om een veel groter misdrijf te voorkomen') toch wel opwogen tegen het destructieve element.. Veel mensen vergeten dat het hier om een vredevolle actie ging, en dat er door de actievoerders, op het uittrekken van de planten na, geen enkele vorm van geweld is gebruikt.
Mooi gezegd!

Ik was er ook bij, gelukkig geen juridische gevolgen.

Kheb wel respect voor diegenen die daadwerkelijk op het veld zelf geraakt zijn en juridische straffen riskeerden voor een "groter goed".

www.flowerpowerforum.be => The best site for 60's & 70's, Flower Power, folk, psychedelic rock, space-rock, stoner&co, spirituality and much much more!
  Reply With Quote
Old 08-05-2012, 18:40   #24
the yeti
miauwkes

the yeti's Avatar

the yeti is on a distinguished road

Last edited by the yeti; 08-05-2012 at 18:45.
  Reply With Quote
The Following 3 Users Say Thank You to the yeti For This Useful Post:
Ossebolle_O (18-05-2012), STuKKie (08-05-2012), surf2live (08-05-2012)
Old 08-05-2012, 19:00   #25
ॐ Jefferson ॐ
Furry freak brother

ॐ Jefferson ॐ's Avatar

ॐ Jefferson ॐ is on a distinguished road

Quote:
behalve vandalisme/vernieling werd er geen geweld gebruikt is uw argument?
Ik had het dan vooral over de klacht van 'slagen en verwondingen' die hen ten laste wordt gelegd.. totaal belachelijk, de flikken stonden goed hevig die dag maar ik heb niemand ook maar één verkeerde beweging zien maken tegen de politie. Natuurlijk keur ik vandalisme op zich ook niet goed en zoals ik al zei, dit was een beetje een 'edgy' actie, maar ik vind de gevolgen van het experiment op zich wel duizend maal erger dan het vernietigen ervan.
Old 08-05-2012, 19:52   #26
psy_ziggy
den bos in

psy_ziggy's Avatar

psy_ziggy is an unknown quantity at this point

Quote:
ik ben het daar ook niet altijd mee akkoord, maar wie gaat anders grootschalig (en zeer duur) onderzoek sponsoren. ongewassen hippies? betalen die dan in respect en eenheid? Bij de bank van PLUR te storten? dacht ik niet.

idealisme is mooi, naïviteit een heel ander zaak.

.

WAAAHAHHAHAHA touché !!!!
Ossebolle_O (18-05-2012)
Old 08-05-2012, 19:53   #27
STuKKie
Fuck Yeah

STuKKie's Avatar

STuKKie is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by zed View Post
Weer veel steun voor mensen die es iets ondernomen hebben, zie ik!

In een subcultuur kun je toch wel opkomen voor je eigen mensen, zeker?
zwak!
uhu
Attached Images
File Type: jpg mijn gedacht.jpg (42.9 KB, 219 views)
  Reply With Quote
The Following User Says Thank You to STuKKie For This Useful Post:
the yeti (08-05-2012)
Old 08-05-2012, 21:48   #28
Janneman3k
Vliegend voorwerp

Janneman3k's Avatar

Janneman3k has disabled reputation

We zijn al langer bezig om voor God te spelen dus als de algemene opinie dit ondersteunt, wie ben ik?

Deze actie heeft het debat errond op gang gebracht, dat wel, de media zit erop, mss de keerzijde van de medaille.
Een stukje de advocaat van de duivel spelen, een stukje idealisme, uit een stukje purisme, een stukje naïviteit maar vooral een foute manier om het aan te kaarten.

Janneman3k.deviantart.com

De natuur haat al het gekunstelde en wat door geen kunst geleden heeft, tiert verreweg het weligst. -- Erasmus
  Reply With Quote
Old 08-05-2012, 22:00   #29
Aida Noridania
dancer in the storms

Aida Noridania's Avatar

Aida Noridania is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by Eudaimonia View Post
jaja ocharme die onschuldige wetenschappertjes...All hail science.... niets mis met het onderzoek?

Het punt is dat het positivistische beeld dat wetenschap van zichzelf ophangt geen steek houdt, wetenschap is intitutioneel, maatschappelijk, cultureel, economisch en commercieel verknoopt. Dus ge kunt dat onderzoek niet los zien van wat "de grote bedrijven" er mee doen. Dat is de blindheid van de wetenschap, zo geobsessioneerd met objectiviteit dat ze hun eigen vooronderstellingen, effecten, subjectiviteit niet willen herkennen.
Ge moet genen "blabla natuur" vertoog afsteken om af te keuren hoe er op dat protest is gereageerd. De frankfurter school zei het al 50 jaar geleden: "positivistische wetenschap maakt een paringsdans met het kapitalisme" GGO onderzoek kunt ge niet los zien van hoe en door wie GGO's worden ingezet.

Der is dus veel meer aan de gang in mijn mening dan naïve hippies die "moeder" natuur ofzo willen verdediggen...
sorry effe bot: blablabla

wees dan allen cosequent en doe dan het volgende:

- gooi uw computer weg (dan helpt ge Afrika en al de plunderingen van hun grondstoffen uit de wereld plus ook no eens de militaire sponsoring)
- gooi internet weg (is tenslotte van DARPA net afkomstig = militair)
- ga weg uit deze maatschappij neem geen medicijnen meer (ook nie as ge een inenting nodig zou hebben tegen tetanus omdat ge het hebt opgelopen want dan steunt ge de farmaceutische lobby die dat onderzoek heeft gesponsord)
- stopt met je thesis als je er een maakt stopt met studeren als je studeert (al die kennis komt van door multinationals gesponsord onderzoek, de bronnen van een thesis komen ook van zulke onderzoeken enz)
ik kan dees lijstje nog lang aanhouden

in die context dus ewa heel kort door de bocht met de opmerking "blabla" en het lijstje, nu ewa genuanceerder

rede is de volgende:

als ge de lijn volledig consequent doortrekt dan zoude dus in een grot moeten gaan leven en in die context zeg ik sorry daad van puur ordinair vandalisme en da ze die maar straffen. ge vernielt geen eigendom van een ander. punt uit

in diezelfde context zou ik dan eerder zeggen ge had mijn steun as ge een brandbom in Monsanto haar hoofdgebouw gooit en het doet affikken tot de grond wanneer iedereen der weg is na hunne shift

ivm GGO's wat er daarmee gebeurt is feitelijk interessanter dan da de meesten hier denken, en tegelijk volledig onschadelijk voor de gezondheid. De rede is eenvoudig en weet ik ook van een bioloogstudent:
- je kan alleen een GGO maken door elementen van een andere variant gewas te nemen alleen maak je dat in een proefbuizeke vanaf nul. Werkt sneller dan 100 mislukte cultivars te maken vooraleer ge er zijt
- sommige cultivars hebben overheersende genen en met GGO kan je dat omzeilen je kan ook bijvoorbeeld "slapende genen van een plant wakker maken: al de aardappelplanten hebben een verweergen tegen die rot, maar niet bij alle soorten is deze even dominant of zelfs actief, da's waar GGO dus wel kan helpen
enzovoort maw GGO onderzoek is een beetje meer doorgedreven cultivar onderzoek...

ik was daar vroeger ook heel sceptisch tegen die GGO's moest er nie van hebben, maar na die uitleg die ik heb gehad weet ik hetvolgende:
het is
- ongevaarlijk
- gewoon tijdsbesparend je moet niet klooien met pakweg 20 jaar (gemiddelde) cultivars maken
- zelfs MINDER belastend voor het milieu (ah ja al die honderden cultivars komen ook in de natuur terecht en uiteindelijk is een GGO een cultivar zij het veel directer aan de bron aangemaakt)
- zelfs in zekere mate natuurlijk (je activeert desactiveert genen in dat gewas dus je werkt met wat er al aanwezig is, je voegt feitelijk niets bij het komt overeen met wat de natuur in generaties doet via natuurlijke selectie of kruisbestuiving)

als ge dat weet is het vernielen van het veld zelf gewoon puur vandalisme

wetenschap was is en zal altijd door bedrijven gesponsord zijn zolang er geld nodig is want zij hebben dat geld nu eenmaal...

daar valt idd wel iets over te zeggen: daar ben ik ook tegen die GGO's moeten vrij van patent blijven, iedereen zou ze moeten kunnen gebruiken

maar ja dan moet je het actueel kapitalistisch systeem omgooien

en daartegen protesteren doet ge dus niet door da veld te vernielen maar door andere daden...

daarom ook zeg ik dus "blabla" Het doel was mss wel nobel (tegen die vervloekte patenten waar ik ook tegen ben want da's het enige schadelijke aan een GGO maar een patent kunt ge nie eten tenzij ge graag papier lust ) maar de daad miste haar doel wel volledig: niemand heeft over de gevolgen van die patenten voor lokale boeren gerept zij het nu eventjes in deze topic...

in een analogie zou je kunnen zeggen: je gaat met een bende een heel festival afbreken vlak voor het begint, slaat er alles kort en klein, omdat je tegen de commercie ervan bent omdat niet iedereen er de entree voor kan betalen en muziek voor iedereen toegankelijk moet zijn, niet iedereen kan de artiest zijn cd kopen) terwijl gewoon peer to peer netwerken en filesharing veel efficienter werkt om aan de muziek te raken die er gespeeld zal worden en je doet de platenmaatschappijen (=Monsanto) er op die manier meer pijn mee dan die daad op dat festival...

Last edited by Aida Noridania; 08-05-2012 at 22:30.
  Reply With Quote
The Following 2 Users Say Thank You to Aida Noridania For This Useful Post:
Ossebolle_O (18-05-2012), Punky (08-05-2012)
Old 08-05-2012, 22:02   #30
Janneman3k
Vliegend voorwerp

Janneman3k's Avatar

Janneman3k has disabled reputation

Janneman3k.deviantart.com

De natuur haat al het gekunstelde en wat door geen kunst geleden heeft, tiert verreweg het weligst. -- Erasmus
  Reply With Quote
The Following 2 Users Say Thank You to Janneman3k For This Useful Post:
Punky (08-05-2012), surf2live (08-05-2012)
Old 09-05-2012, 04:44   #31
paprikater
FormaldehyDelight

paprikater's Avatar

paprikater is goe bezig

Quote:
Originally Posted by zed View Post
Al wat ik wil zeggen is: ook al is de actie ondoordacht, ze heeft z'n betekenis.

Je krijgt hier een prachtig voorbeeld van de paradox "destructie is creatie", en je kunt het niet eens zien!
das zo een beetje hetzelfde als gaan betogen, ramen insmijten, flikken in brand steken en dan zeggen dage in de krant hebt gestaan..

ja idd, ma waarom stond ge dan in de krant?
17/05/14: Champion Sound 'Wild Card' Battle @ Kavka Jc, A'pen
  Reply With Quote
Old 09-05-2012, 08:44   #32
gekke bes
hobbit van het eerste uur

gekke bes's Avatar

gekke bes is goe bezig

Quote:
Het punt is dat het positivistische beeld dat wetenschap van zichzelf ophangt geen steek houdt,
positivisme wilt toch (ongeveer) empirisme zeggen?

wil je nu zeggen dat onze wetenschappers niet empirisch werken? leg eens effe uit

Quote:
Dat is de blindheid van de wetenschap, zo geobsessioneerd met objectiviteit dat ze hun eigen vooronderstellingen, effecten, subjectiviteit niet willen herkennen.
de wetenschappers die ik ken doen er nochtans alles aan om zo objectief mogelijk te werk te gaan. er zijn zelfs redelijk wat lezingen en lessen over dit onderwerp (subj vs obj). en trouwens, ik verdedig wetenschappers als groep niet, wel de wetenschap als ideaal. dat mensen alles verpesten is al langer geweten.

Quote:
ja, er is idd meer aan de hand. duidelijk veel misinformatie en de verkeerde als vijand bestempelen.

leg mij nu is uit hoe je tegen het bestrijden van de aardappelschimmel kunt zijn?

Willy and the Poorboys are playin'

haat met liefde

Last edited by gekke bes; 09-05-2012 at 08:51.
  Reply With Quote
Old 09-05-2012, 13:10   #33
Eudaimonia
Flostie

Eudaimonia's Avatar

Quote:
Originally Posted by Aida Noridania View Post
sorry effe bot: blablabla

als ge de lijn volledig consequent doortrekt dan zoude dus in een grot moeten gaan leven en in die context zeg ik sorry daad van puur ordinair vandalisme en da ze die maar straffen. ge vernielt geen eigendom van een ander. punt uit

wetenschap was is en zal altijd door bedrijven gesponsord zijn zolang er geld nodig is want zij hebben dat geld nu eenmaal...
Waarom zou ik in een grot moeten gaan leven? Ik ben toch niet tegen wetenschap opzich? Laat staan tegen technologie?
Ik verzet mij gewoon tegen het beeld dat van wetenschap wordt opgehangen en wat de meeste wetenschappers van zichzelf ophangen en ja dat is "positivistisch" in de zin dat dit beeld wetenschap volledig bevrijd ziet van metafysica, morele waarden, praktische gewoontes,culturele vooroordelen, historische context,...en in dit geval dus de maatschappelijke context van wat er gebeurt met GGO's. Ze geloven van zichzelf dat ze enkel kennis om de kennis na streven.

Quote:
positivisme wilt toch (ongeveer) empirisme zeggen?

wil je nu zeggen dat onze wetenschappers niet empirisch werken? leg eens effe uit

de wetenschappers die ik ken doen er nochtans alles aan om zo objectief mogelijk te werk te gaan. er zijn zelfs redelijk wat lezingen en lessen over dit onderwerp (subj vs obj). en trouwens, ik verdedig wetenschappers als groep niet, wel de wetenschap als ideaal. dat mensen alles verpesten is al langer geweten.
?
positivisme betekent meer dan empirisme he, empirisme is opzich al een metafysische positie, en positivisme wil wetenschap en denken in het algemeen volledig proberen te bevrijden van metafysica, waarden, ..., Maar het is vanuit zo'n zelf beeld dat wetenschappers vertrouwen krijgen in loutere empirie, omdat ze die als onbevooroordeelt wordt gezien. Wat volgens mij nooit waar is.
Positivisme is dus de ultieme poging om volledig objectiviteit te bereiken of claimen waardoor ge nog veel subjectiever wordt. Wat ik veel nuttiger vindt is herkennen wat u subjectieve positie is en die onderzoeken en meerekenen in u acties. Om de positie te herkennen van waaruit ge spreekt. Maarja dat is al gewoon filosofie e. Als dat u interessert: hier een link naar de open brief dat een groot deel van he filosofie departement van de Ugent heeft ondertekent om zich te distantieren van Johan Braeckman en Etienne Vermeersch die onder andere ook de zware aanpak van de pattatenveld protest verdegide aan de hand van dit soort beeld van "onafhankelijke onschuldige wetenschap".

Anyway om terug te komen op wat ik hierboven zei, je kan ook op een andere manier aan wetenschap doen, wat ook in sommige wetenschappelijke disciplines meer gedaan wordt (antropologie, heel soms in economie, soms in psychologie,....) Da wordt dan "kritische" wetenschap genoemd ofzo . En als ge vanuit zulk wetenschapsbeeld de verknoping van wetenschap herkent dat is zo'n protest opeens veel betekenisvoller.
  Reply With Quote
Old 09-05-2012, 13:55   #34
gekke bes
hobbit van het eerste uur

gekke bes's Avatar

gekke bes is goe bezig

gij verzet u tegen het beeld dat wetenschappers ophangen, ik tegen het beeld dat de activisten ophangen. samen zijn wij kei kritisch

trouwens, positivisme sluit morele verantwoordelijkheid toch totaal niet uit?

Willy and the Poorboys are playin'

haat met liefde
  Reply With Quote
Old 09-05-2012, 13:59   #35
the yeti
miauwkes

the yeti's Avatar

the yeti is on a distinguished road

'de wetenschap' heeft toch wel morele waarden? waarom denkt ge anders dat er nog steeds geen mensen gekloond zijn bvb?
Daarnaast vind ik het ook niet direct aan 'de wetenschap' zelf om een morele standaard op te stellen oid, dat is aan de politiek imo (wat nu eigenlijk al het geval is ma soit)
Old 09-05-2012, 15:13   #36
Antares
Registered User

Antares's Avatar

Antares is on a distinguished road

Quote:

Hmm daar ben ik het mee eens, maar dit kunnen we doortrekken naar alle takken van de wetenschap, de geneeskunde en pharma-industrie waarschijnlijk voorop! Maar ik betwijfel of dat de reden van d vernieling was, ik denk dat het eerder de (veelal ongefundeerde) angst voor GGO's was.. Want ik heb nog niemand onderzoek naar vaccins etc. weten saboteren. Onderzoek moet nu eenmaal gesponsord worden, dus worden beurzen gegeven aan onderzoeken die op termijn zullen opbrengen. Dit is spijtig, maar de realiteit. Het heeft dus geen enkele zin om wetenschappelijk onderzoek te gaan saboteren. Gentech is een bloeiende wetenschap, en zoals bij elke wetenschap die direct maatschappelijk nut kan hebben gaat er veel geld mee gemoeid. Maar onderzoek saboteren is nutteloos imo, want wetenschappers in deze discipline zijn constant op zoek naar duurzame, ecologische methoden voor het gebruik van GGO's, ook onderzoek gesponsord door bedrijven Bayer Cropsciense etc. Het debat moet sowieso blijven bestaan, maar niet op die manier, daar bereik je niets mee (zoals nu ook blijkt uit de nasleep van vernieling).
  Reply With Quote
The Following User Says Thank You to Antares For This Useful Post:
gekke bes (09-05-2012)
Old 09-05-2012, 17:37   #37
Eudaimonia
Flostie

Eudaimonia's Avatar

Quote:
Originally Posted by Antares View Post
Hmm daar ben ik het mee eens, maar dit kunnen we doortrekken naar alle takken van de wetenschap, de geneeskunde en pharma-industrie waarschijnlijk voorop! Maar ik betwijfel of dat de reden van d vernieling was, ik denk dat het eerder de (veelal ongefundeerde) angst voor GGO's was.. Want ik heb nog niemand onderzoek naar vaccins etc. weten saboteren.
Vaccins worden niet gesaboteerd omdat er geen grondige redenen zijn om u daar tegen te verzetten. Ik ken natuurlijk niet al die activisten hun redenen, maar ik weet wel dat bijvoorbeeld Barbara van Dyck (die onderzoekster die ontslagen is uit de KUL) meer redenen hadden dan een ongefundeerde angst voor GGO's.
Ik weet niets over de ecologische effecten of gevaren van GGO's dus daar wil ik niets over claimen. Wel weet ik dat ongeveer elke ontwikkelingsorganistatie het eens is over het feit dat GGO's honger produceren in de wereld. De grootste oorzaak van honger in ontwikkelingslanden is dat hun onafhankelijkheid verloren is gegaan. En GGO's spelen daar een belangrijke rol in. Dit zijn grondigere redene dan een "ongefundeerde angst" he.
Om het met Foucault te zeggen: alles gebeurt in een veld van machtsverhoudingen. Daarom is ook wetenschap en technologie nooit onschuldig! Betekent dit dat we wetenschap en technologie moeten afschaffen? NEE! tuurlijk niet! dat betekent wel dat wetenschappelijk onderzoek een mogelijk doel van politiek verzet kan zijn.

Je moet die technologie dus bekijken vanuit de hedendaagse realiteit van globale verhoudingen. Het simplistische verhaal waarmee GGO's verdedigt worden (Grotere oogst>meer eten>minder honger) klopt nu eenmaal gewoonweg niet in deze wereld!!! Dit wetenschappelijk onderzoek wordt verdedigt als iets nuttigst met dit zelfde simplistische verhaaltje dat beroep doet op een fantasie wereld waar meer productie minder honger betekent. MAAR DIT IS NIET DE REALITEIT!!! De wereld zit nu eenmaal anders in mekaar. Honger is een structureel probleem en GGO's zijn een heel belangrijke schakel in dat structureel probleem!!!

Ik ben er niet tegen dat wetenschap gesponsord wordt (misschien wel maar dit lijkt mij heden ten dage noodzakelijk) maar wetenschappers moeten hun dan niet hypocriet doen en zeggen dat ze niets te maken hebben met degen voor wie ze werken. En ze moeten de technologie die ze mogelijk maken niet verdediggen aan de hand van een hypotetische betekenis dat die kan hebben voor de hypotetische wereld, tewijl die betekenis zich al duidelijk toont in hoe boeren in ontwikkelingslanden afhankelijk gemaakt worden, en betrokken worden in machtsrelaties waarin ze per defintie de onderdrukte zijn.
  Reply With Quote
The Following User Says Thank You to Eudaimonia For This Useful Post:
ॐ Jefferson ॐ (09-05-2012)
Old 09-05-2012, 18:00   #38
Antares
Registered User

Antares's Avatar

Antares is on a distinguished road

Quote:
Vaccins worden niet gesaboteerd omdat er geen grondige redenen zijn om u daar tegen te verzetten. Ik ken natuurlijk niet al die activisten hun redenen, maar ik weet wel dat bijvoorbeeld Barbara van Dyck (die onderzoekster die ontslagen is uit de KUL) meer redenen hadden dan een ongefundeerde angst voor GGO's.
Ik weet niets over de ecologische effecten of gevaren van GGO's dus daar wil ik niets over claimen. Wel weet ik dat ongeveer elke ontwikkelingsorganistatie het eens is over het feit dat GGO's honger produceren in de wereld. De grootste oorzaak van honger in ontwikkelingslanden is dat hun onafhankelijkheid verloren is gegaan. En GGO's spelen daar een belangrijke rol in. Dit zijn grondigere redene dan een "ongefundeerde angst" he.
Om het met Foucault te zeggen: alles gebeurt in een veld van machtsverhoudingen. Daarom is ook wetenschap en technologie nooit onschuldig! Betekent dit dat we wetenschap en technologie moeten afschaffen? NEE! tuurlijk niet! dat betekent wel dat wetenschappelijk onderzoek een mogelijk doel van politiek verzet kan zijn.

Je moet die technologie dus bekijken vanuit de hedendaagse realiteit van globale verhoudingen. Het simplistische verhaal waarmee GGO's verdedigt worden (Grotere oogst>meer eten>minder honger) klopt nu eenmaal gewoonweg niet in deze wereld!!! Dit wetenschappelijk onderzoek wordt verdedigt als iets nuttigst met dit zelfde simplistische verhaaltje dat beroep doet op een fantasie wereld waar meer productie minder honger betekent. MAAR DIT IS NIET DE REALITEIT!!! De wereld zit nu eenmaal anders in mekaar. Honger is een structureel probleem en GGO's zijn een heel belangrijke schakel in dat structureel probleem!!!

Ik ben er niet tegen dat wetenschap gesponsord wordt (misschien wel maar dit lijkt mij heden ten dage noodzakelijk) maar wetenschappers moeten hun dan niet hypocriet doen en zeggen dat ze niets te maken hebben met degen voor wie ze werken. En ze moeten de technologie die ze mogelijk maken niet verdediggen aan de hand van een hypotetische betekenis dat die kan hebben voor de hypotetische wereld, tewijl die betekenis zich al duidelijk toont in hoe boeren in ontwikkelingslanden afhankelijk gemaakt worden, en betrokken worden in machtsrelaties waarin ze per defintie de onderdrukte zijn.
Ben met veel dingen die ge zegt akkoord hoor, maar volgens mij is er een groot verschil tussen wetenschappelijk onderzoek en het gebruik van dit onderzoek.. Onderzoek MOET er zijn willen we een duurzame manier vinden om deze technologie te gebruiken. Het heeft dus niet de minste zin om onderzoek te saboteren, wel kunnen we het debat rond het gebruik van GGO's opentrekken, maar t vernielen van wetenschappelijk onderzoek is geen manier, integendeel. Gentechnologie wordt op heel veel vlakken fout gebruikt, zowel op maatschappelijk als ecologisch vlak, daar kunnen we niet onderuit, maar t tegenhouden van onderzoek rond deze GGO's werkt contraproductief, en gaat t debat zeker niet vergemakkelijken.. En ik kan u ook verzekeren dat er veel onderzoek wordt gedaan naar duurzaam gebruik van gentechnologie, en dat de ethische kant van de zaak zeker niet uit het oog verloren wordt.
Men kan de wetenschap t probleem niet verwijten, dat zou veel te makkelijk zijn..
  Reply With Quote
Old 15-05-2012, 17:52   #39
piejy
Registered User

piejy is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by Aida Noridania View Post
ivm GGO's wat er daarmee gebeurt is feitelijk interessanter dan da de meesten hier denken, en tegelijk volledig onschadelijk voor de gezondheid. De rede is eenvoudig en weet ik ook van een bioloogstudent:
- je kan alleen een GGO maken door elementen van een andere variant gewas te nemen alleen maak je dat in een proefbuizeke vanaf nul. Werkt sneller dan 100 mislukte cultivars te maken vooraleer ge er zijt
- sommige cultivars hebben overheersende genen en met GGO kan je dat omzeilen je kan ook bijvoorbeeld "slapende genen van een plant wakker maken: al de aardappelplanten hebben een verweergen tegen die rot, maar niet bij alle soorten is deze even dominant of zelfs actief, da's waar GGO dus wel kan helpen
enzovoort maw GGO onderzoek is een beetje meer doorgedreven cultivar onderzoek...
Die genen moeten absoluut niet van een andere variant komen, er kunnen bv. genen van een dier in een plant gebruikt worden.
niet zo goede bron maar niet veel tijd om iets beter te vinden:http://www.greenpeace.nl/campaigns/a...r-gentech-vis/
staat dus in dat er genen van insecten en zelfs van mensen ingeplant worden in vissen om die hun hormoonhuishouding op te fokken zodat die 3x zo rap groeien en monsterlijk worden.

Bij het saboteren van dit onderzoek was een van de (voor mij goede) redenen dat doordat dit in de buitenlucht gebeurde men niet kon garanderen dat het experiment zich zou beperken tot het proefveld zelf.
Er werd dan ook genetisch gemanipuleerd stuifmeel gevonden in bijenkorven tot enkele kilometers ver.

zoals hier boven al ergens staat: DE reden van bedrijven die deze technologie promoten is: we kunnen meer mensen voeden. (echte reden is uiteraard we kunnen hier zelf echt gigantische winsten uithalen want ze moeten altijd opnieuw zaad kopen)
Belachelijk: mensen hebben geen honger omdat ze geen monsterzalmen hebben maar omdat ze in een onstabiele/ontwrichte regio zitten door bv. oorlog ofzo. en bij wijze van spreke gewoon hun veld niet opkunnen omdat ze dan neergeknalt worden.
te weinig eten in de wereld is belachelijk, wandelt maar is langs den achterkant van ne supermarkt in belgie en kijkt is in dieje vuilbak.
Door meer gemanipuleerde soja voor de vleesproductie van de westerse dikzak gaat een somalisch kindje geen eten krijgen zenne.

Sociaaleconomisch aangedaan onrecht door genetisch gemanipuleerde katoen wordt mooi weergegeven in de documentaire: "the world according to monsanto".

Biologische en milieu klootzakkerij door genenmanipulatie:

Er zijn grote vermoedens dat de verdwijnende bijenpopulaties (de laatste x aantal jaren verdwijnen er echt gigantisch veel honingbijen) het gevolg zijn van genetisch gemanipuleerde mais die zelf gifstoffen aanmaakt tegen insecten. (moet zeggen dat ik mij hier nog niet echt in heb verdiept)

80% (pin me niet op dit getal vast, heb geen goesting om het exacte percentage op te zoeken, het ligt hier rond) van de ggoplanten die gebruikt worden op het veld zijn roundup ready wat inhoudt dat ze bestand zijn tegen de herbicide round up, glyfosaat. als ge dat plant kunt ge dus naar hartenlust roundup spuiten.
een herbicide dat gepromoot wordt als onschadelijk voor het milieu (jep onderzoek van de producent monsanto) maar daar wordt stillekesaan ook op teruggekomen door onafhankelijk onderzoek. in watermilieus is het bijvoorbeeld heel schadelijk voor dieren en ook in belgie wordt dit al teruggevonden in oppervlaktewaters als gevolg van uitspoeling, slechte spuitopzetstukken, verwaaiing... (en ja khem ergens bronnen als iemand die echt wilt, heb er ooit een werkske over gemaakt). Een leuke kanttekening die niks te maken heeft met GGO's, glyfosaat wordt in belgie ook in natuurgebieden gebruikt.
mogelijk schadelijk voor mens en milieu maar sowieso heeft het een impact op bv vogels die leven van onkruid op/rond weiden, no way josee dat die dieren nog een stukske onkruid vinden als er massaal roundupready shit gezaaid wordt. die hebben het nu al moeilijk door schaalvergroting.

nog iets anders: eenheidsworst: bedrijven die deze ggo's produceren willen geld verdienen dus een zo groot mogelijke markt hebben. perfecte doel: boeren die al generaties lang telen en verder kweken met eigen zaad(brengt tot nu toe niks op voor bv monsanto want die kopen niks), dit heeft als effect dat er in sommige gebieden een gigantische verscheidenheid aan varianten bestaat van bv rijst. met kleine verschillen van dorp tot dorp. ook planten die zich hebben aangepast aan het microklimaat in hun omgeving. ik zeg nu rijst want er is al een regio waar de 100den verschillende varianten vervangen zijn door een 5tal. (boeren werden overtuigd door grotere opbrengst, maar werden uiteindelijk toch gekloot (zie het vb rond katoen). dit is een enorm verlies aan biodiversiteit. Misschien zat er bij die honderden varianten wel een die tegen een toekomstige ziekte kan waar die 5 varianten niet tegenkunnen.

Als allerlaatste: ik ben absoluut niet tegen onderzoek (tegen geen enkel onderzoek) maar ik ben er wel tegen dat er gigantische belangen voor bedrijven meespelen die meer naar hun winst kijken dan naar het profijt/de gezondheid van de bevolking. en het onderzoek moet uiteraard ook veilig gebeuren ook al wilt dat zeggen dat er eerst nog 50 jaar moet onderzocht worden voordat men een wereldwijd experiment uitvoert.

OK, nog ene: nu zijn ze bezig met een experiment rond gemanipuleerd mais voor biobrandstof. dat is belachelijk wat gaan ze doen dieje mais planten waar er nu regenwoud staat zodat we kunnen rondrijden met "biodiesel". of die mais planten op de helft van de landbouwgrond die bedoelt is voor eten voor de helft van de bevolking zodat den anderen helft kan rondrijden op "biodiesel".
  Reply With Quote
The Following 2 Users Say Thank You to piejy For This Useful Post:
ॐ Jefferson ॐ (16-05-2012), freejerre (15-05-2012)
Old 15-05-2012, 18:12   #40
piejy
Registered User

piejy is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by Antares View Post
Ben met veel dingen die ge zegt akkoord hoor, maar volgens mij is er een groot verschil tussen wetenschappelijk onderzoek en het gebruik van dit onderzoek.. Onderzoek MOET er zijn willen we een duurzame manier vinden om deze technologie te gebruiken. Het heeft dus niet de minste zin om onderzoek te saboteren, wel kunnen we het debat rond het gebruik van GGO's opentrekken, maar t vernielen van wetenschappelijk onderzoek is geen manier, integendeel. Gentechnologie wordt op heel veel vlakken fout gebruikt, zowel op maatschappelijk als ecologisch vlak, daar kunnen we niet onderuit, maar t tegenhouden van onderzoek rond deze GGO's werkt contraproductief, en gaat t debat zeker niet vergemakkelijken.. En ik kan u ook verzekeren dat er veel onderzoek wordt gedaan naar duurzaam gebruik van gentechnologie, en dat de ethische kant van de zaak zeker niet uit het oog verloren wordt.
Men kan de wetenschap t probleem niet verwijten, dat zou veel te makkelijk zijn..
Ok maar zou een universiteit zich dan niet beter expliciet moeten bezighouden met onderzoek rond gevaren van GGO's. In plaats van samen te werken met een bedrijf dat uit is op economische winst.
ik weet niet exact hoe procedures hierrond werken maar het lijkt mij logisch dat bijvoorbeeld BASF onderzoek doet, dit publiceert en dat een universiteit hiernaast ook onderzoek doet, het gepubliceerde van BASF kritisch bekijkt, vragen stelt zoals bv. en wat is het effect op nabijgelegen bijenpopulaties?, hierop verderbouwt,....

Wat bij dit onderzoek gebeurde was toch belangenvermenging. (a la bijt niet in de hand die u voedt).
dus ik kan mij perfect voorstellen dat als een bedrijf voor 25% (heb geen idee hoeveel het was, boeit ook niet zo) het onderzoek sponsert dat dat sowieso een invloed heeft op de onderzoekers. terwijl dat als die een onderzoek doen en gij doet een onderzoek en ge publiceert allebei dan krijgt ge ergens ietwat een concurrentiestrijd/kritischere instelling wat het onderzoek ten goede komt.

dus wat mij betreft mag de overheid/of waarom niet een onafhankelijke NGO (misschien moeilijk om mensen te vinden die willen doneren want het gaat niet over oerang oetangs of zielige kindjes) echt bakken geld investeren in onderzoek naar zoiets als spelen met onze voedselvoorziening. zodat ge niet een eenzijdige kijk hebt op GGO's vanuit het perspectief van een bedrijf dat bakken geld wilt binnenhalen.
  Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules